יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » שבתון » מי יעלה בהר ד` ? גליון 12, פרשת בשלח
moreshet.co.il
E-mail: ns-SAFt@NONSTOP.NET.IL  לוחמי הגיטו 16 פתח-תקווה   מספר פקס   03-9249978   מספר טלפון  03-9241240

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

מי יעלה בהר ד' ? ( /הרב יובל שרלוגיליון 12 פרשת בשלח , אקטואליה )

אין דבר מה מתאים יותר ללמוד בפרשת השבוע שלנו מדברי הרמב"ן על "שם שם לו חוק ומשפט ושם נסהו: "על דרך הפשט, כאשר החלו לבא במדבר הגדול והנורא וצמאון אשר אין מים שם להם במחייתם וצרכיהם מנהגים אשר ינהגו בהם עד בואם אל ארץ נושבת... או שייסרם בחקי המדבר, לסבול הרעב והצמא, לקרוא בהם אל ה', לא דרך תלונה. ומשפטים, שיחיו בהם, לאהוב איש את רעהו, ולהתנהג בעצת הזקנים, והצנע לכת באהליהם בענין הנשים והילדים, ושינהגו שלום עם הבאים במחנה למכור להם דבר, ותוכחות מוסר שלא יהיו כמחנות השוללים אשר יעשו כל תועבה ולא יתבוששו, וכענין שצוה בתורה (דברים כג י) כי תצא מחנה על אויביך ונשמרת מכל דבר רע".
לאמור: עוד קודם למתן תורה ציווה עלינו ריבונו של עולם לנהוג בדרך של חוק ומשפט. חוק הוא המנהגים מול הקב"ה, שעיקרם חיבור ודביקות בקב"ה, ובמקום בו נתקלים בקשיים גדולים לפנות אליו ולקרוא בשמו ולבקש את הארת פניו, אך לא בדרך תלונה והטחת דברים כלפי מעלה. ומשפט – זהו היחס אל בני האדם, בין כשהם חלק מעמנו ובין כשהם מעמים זרים. צריך לאהוב האחד את השני ולא לפגוע או לחפש רעות וכישלונות; צריך לנהוג בעצת הזקנים, ולא באנרכיה ובחוצפה ובהריסה; צריך לחיות בצניעות, ומחנה ישראל מתאפיין בכך שאין הוא מאמץ את דפוסי החיים של תרבויות זרות, אלא מעצב את רשות הרבים שלו בצניעות מינית; מחנה ישראל נוהג ביושר עם אלה שבאים למכור להם דבר מה, וביישום של היום עם העובדים הזרים הנמצאים כאן (וזאת בלי להתחמק מהחשיבות של השבתם לארצם), כאשר אין הוא גוזל אותם ואין הוא מרמה אותם ואין הוא מלין את משכורתם או משכן אותם בתנאים שאינם ראויים לבני אדם; מחנה ישראל נזהר שלא להיות כ"מחנות השוללים", והוא נזהר שלא לחמוס ולא לשלול שלל גם מאלה שהוא נלחם נגדם, וגם בשעה שהוא יוצא למלחמה.
זוהי דרך ארץ שקדמה לתורה. הרמב"ן מדגיש בתחילת דבריו כי אין מדובר (כדברי רש"י) בחלקים ראשוניים של התורה שניתנים עוד קודם למעמד הר סיני, כי אם לתרבות חיים אמונית עמוקה יותר, המהווה את התשתית לדמותו של מחנה ישראל. ריבונו של עולם ציווה אותנו במרה לבנות את החברה האנושית על יסודות המשפט, במובנים הרחבים של המילה משפט – במובנים של אהבה ובמובנים של צדק; במובנים של צניעות ובמובנים של מניעת גזל וחמס. זו אינה הוראה לדור המדבר בלבד, אלא הוראה לדורות. החברה הישראלית, המבקשת להיגאל ולהגיע לשערי בית המקדש, קרואה לייסד את אדניה על היסודות האלה. לימים יבוא דוד המלך וישאל "מי יעלה בהר ד' ומי יקום במקום קודשו", ותשובתו תהיה דומה: "נקי כפיים ובר לבב, אשר לא נשא לשווא נפשי ולא נשבע למרמה".
בימינו, הדבר מאפשר שותפות עם בני ברית בחברה הישראלית המבקשים את היסודות האלה, גם אם אינם עושים זאת מכוחה של תורה. כאמור, אלה הם אורחות החיים הקודמים לתורה, ועל כן כל מבקשי הצדק, וכל מבקשי היושר, צריכים להתאחד יחד כדי לבנות חברה כזו של חיים. בקשת יושר וצדק אינה צבועה פוליטית, אינה נחלקת בין דתיים וחילוניים או בין אנשי ימין ואנשי שמאל, והרב קוק למדנו כי מבקשי צדק ויושר יש גם בעמים שונים ומגוונים. יתאחדו אלה ההולכים בדרך "שם שם לו חוק ומשפט ושם נסהו" ויבנו עולם טוב יותר ותשתית ראויה יותר, שהיא גם תאפשר לנו בהמשך לקבל תורה גדולה ולבנות משכן מאיר באורו הגדול.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines