יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » שבתון » דורון, תפילה ומלחמה גליון 1, פרשת וישלח
moreshet.co.il
E-mail: ns-SAFt@NONSTOP.NET.IL  לוחמי הגיטו 16 פתח-תקווה   מספר פקס   03-9249978   מספר טלפון  03-9241240

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

דורון, תפילה ומלחמה ( /הרב יובל שרלוגיליון 1 פרשת וישלח , אקטואליה )

התכוננותו של יעקב אבינו למפגש עם עשו בדורון תפילה ומלחמה היא הוראה לדורות. ניתן לראות בה את בסיסה של היהדות, הן מצד המבנה שלה והן מצד תוכנה. מצד המבנה נגלה לפנינו כי לא ניתן לכנס את הדרכים בהן אנו מתמודדים עם המציאות למקום אחד בלבד, ולעולם רוחני אחד בלבד. לא ניתן לבסס הכל על אחד המרכיבים – לא על המלחמה, המבטאת את העובדה שאנו בעצמנו מתמודדים עם העולם שלפנינו, ועושים זאת מתוך אמונה בכוחנו וביכולת המאבק שלנו; לא בתפילה, המבטאת את הפניה לריבונו של עולם ובקשה ממנו כי הוא יסייע בעדנו לפתור את בעיות העולם; ולא בדורון, המבטא את המקום בו לעתים אנו צריכים להיכנע ולסגת לאחור, להתנצל, לשלם על טעויות או על מעשים שנעשו בעבר. המבנה הזה מאפיין כל כך את התורה שבפנינו: אין דבר אחד שהוא נכון תמיד, למעט שתי הדיברות הראשונות, שהן יסוד הכל, והן היסוד היחיד הקבוע בתורת ישראל. כל שאר הסוגיות הן סוגיות מורכבות, בהן באות לידי ביטוי דרכים רבות ומגוונות של ההופעה האלוקית.
אחת הדוגמאות היפות לדבר היא סוגיית חוק לשון הרע הנידונה בימים אלו. לשון הרע והלבנת פנים הן העבירות החמורות ביותר בתורת ישראל, עד שכתב הרמב"ם "אמרו חכמים: שלש עבירות נפרעין מן האדם בעולם הזה ואין לו חלק לעולם הבא - עבודת כוכבים וגילוי עריות ושפיכות דמים - ולשון הרע כנגד כולם !!!", ובעלי התוספות פסקו כי קביעת הגמרא שנוח לו לאדם שיפיל עצמו לתוך כבשן של אש ואל ילבין פני חברו ברבים היא הלכה למעשה, ומכניסה את איסור הלבנת פנים למסגרת העבירות עליהן נאמר שייהרג ואל יעבור. ברם, בד בבד אנו מוצאים בתורה את האיסור לעמוד על דם, את החובה לבער את הרע מקרבנו, ואת "וכל ישראל ישמעו וייראו". אי אפשר אפוא להכין את עצמנו להתמודד עם הרוע בעולם בעזרת אחד הצדדים בלבד. אנו מחויבים הן להלכות לשון הרע כמו גם למוסר העמוק הטמון בהם, והן לחובה לבער את הרע בישראל. ממילא עיצוב דרכה של תורה מסובך הרבה יותר ומורכב מעניינים שונים, בהם אסור לנו לאמץ אחד מן הצדדים בלבד.
בהקשר מעשי יעקב, מדובר אפוא במבנה המלמד אותנו לדורות את דרכה של תורה. אנו מחויבים להכין את עצמנו לשלוש דרכים, אף אם הן מנוגדות האחת לשניה, וכל אחת באה בתחומה של רעותה. אנו מחויבים להכיר את שפת הדורון, ולדעת כי לעתים הדבר הנכון לעשות הוא לפייס ולרצות, לשלם ולוותר, ואף להשתחוות בפני מי שנגרם לו עוול; בד בבד אנו מחויבים להכין את עצמנו למלחמה, ולדעת כי המאבק על דרכנו אינו דבר פסול מצד עצמו, ולעתים הוא הדרך הנכונה, ודווקא ההתנערות והנכונות לממש את העולם התפישתי שלנו בעזרת הכוח הוא הוא הדבר הנכון לעשותו; לא פחות מכך אנו מחויבים לשים את התפילה במקומה הראוי. מחד גיסא, אין לנו לעשות דבר בלוא תפילה. מאידך גיסא, לבנות את הכל על התפילה, ולצפות כי ריבונו של עולם יהיה זה שיפתור את הבעיות שמוטל עלינו להתמודד עימן – הוא דבר שאינו נכון ואינו ראוי.
המילה "מורכבות" הפכה פעמים רבות לביטוי לחוסר עשייה ולזילות פנימית, שהלוא אם דבר מה מורכב – לא ניתן לעשות דבר. ברם יעקב אבינו לימד אותנו כי משמעותה היא הפוכה: היא מחייבת יותר, וקוראת לאדם ללכת בשלושה נתיבים מקבילים ואפילו סותרים, כיוון שזהו עולמו של ריבונו של עולם, שכל התופעות בעולם וכל הדרכים בעולם עולות למקום אחד, שהוא אחד ושמו אחד.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines