יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » באהבה ובאמונה » מלחמת `מדיין` אז והיום גליון 37, פרשת מטות
moreshet.co.il
שדרות המאירי 2 קרית משה ירושלים   מספר פקס   02-6514820   מספר טלפון  02-6511906

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

מלחמת 'מדיין' אז והיום ( גיליון 37 פרשת מטות , הרב ערן טמיר )

משונה היא מלחמת מדין משאר המלחמות.
א. בכל מלחמה הקריטריון לבחירת הלוחמים הוא רמתם המקצועית מבחינה חילית, ואילו כאן, במלחמת מדין, ציווה הקב"ה למשה (במדבר לא) – "החלצו מאתכם אנשים לצבא", וביאר רשי 'אנשים' – 'צדיקים'. דהיינו - צדיקותם היא סבת בחירתם?
ב. בכל מלחמה מספר הלוחמים נקבע לפי גודל המלחמה, הצבא שעומד מנגד, מורכבויות הקרב וכד', ואילו כאן במלחמת מדין, נבחרו אלף חיילים מכל שבט כנאמר (שם) "אלף למטה אלף למטה" – מדוע? ובנוסף לכך באופן יוצא דופן גם שבט לויה היה שותף במלחמה אעפ שהוא תמיד פטור מכך! כנאמר (שם) "לכל מטות ישראל" וכדברי רש"י – "לרבות שבט לוי" – מדוע?
ג. בכל מלחמה מפקד המלחמה הוא האיש הבכיר בין הלוחמים, ה'רמטכ"ל' המתאים להיות נציגו של שבט יהודה, הוא שבט המלכות בישראל, ואילו כאן במלחמת מדין מי שנבחר לנהל את המלחמה הוא פנחס הכהן משבט לוי וכלי הקודש בידו כנאמר (שם) – "ואת פנחס בן אלעזר הכהן לצבא וכלי הקודש וחצוצרות התרועה בידו" – מדוע?
ויותר מכך. ביאר רש"י – "פנחס שהלך לנקום נקמת יוסף אבי אמו (במדין) שנאמר "והמדינים מכרו אותו", ולכאורה לא מובן מה הקשר בין מכירת יוסף על ידי המדינים אז, למלחמת מדין שנים רבות לאחר מכן עם הכניסה לארץ?
ד. בכל מלחמה המטרה הבלעדית היא הניצחון על האויב, על כל משמעויותיו, ואילו כאן, אחת מ'מטרות' המלחמה היא מיתתו של משה רבינו, שהרי תלה הכתוב את מיתתו עד לסיומה של מלחמת מדין כנאמר - "נקום נקמת בני ישראל מאת המדינים, אחר תיאסף אל עמך" מה משמעות הדברים?
מבאר ה'שם משמואל' (במדבר מטות תרעז ת) "כוח מדין הוא כוח חיצוני רע מאוד המשלח מדנים (מלשון ריב ומדון) בין אחים, והוא שלט מאז מכירת יוסף אחרי שכתוב 'וישנאו אותו ויקנאו בו אחיו', משכו עליהם את הכוח הרע הזה עד שיצא לפועל דבר המכירה, וזה שאמר 'והמדינים מכרו אותו למצרים'... והנה למלחמה עם כוח רע זה היו צריכין ישראל להיות להיפוך מזה, להיות כולם כאיש אחד בלב אחד, ואמרו ז"ל: 'שקול משה ככל ישראל, שהוא כוח כולל כל נשמות ישראל כאחד, על כן תלה הכתוב מיתתו במלחמת מדין, (ועוד) היתה נצרכת התאחדות ישראל...".
הסבר: יש שני סוגי מלחמות של אויבינו כנגדנו. א. כל מלחמה חוץ ממלחמת מדין היא מלחמת מאבק בין כוח לכוח, בין כוחות צבאיים ופוליטיים, מוסריים, ערכיים, רוחניים וכד'. מטרת האויב במלחמה זו היא להכניע אותנו על ידי שלטונו בנו כתוצאה מנצחונו במלחמה. הוא אינו מעוניין בנו, אלא מעוניין בניצחונו שלו ובהשלטת 'רעיונותיו' על המציאות ועלינו. ב.לעומת זאת מלחמת מדין כשמה כן היא – מלחמת ריב ומדון. כל עניינה להטיל מחלוקת, מריבה ומדנים בתוכנו. מטרת המדינים, אינה נצחונם שלהם, אלא לסכסך בינינו, לפגוע ב'ביחד' שלנו, ובכך למוטט אותנו מבפנים ח"ו, בגורמם לנו לאבד את מקור כוחנו, הוא אחדותנו. זה התחיל בסכסוך בין האחים ליוסף. שתוצאתו היתה אפשרות של המדינים להיכנס בינינו ולמכור את יוסף. על כן במלחמה זו המפתח לניצחון הוא אחדותם של ישראל, שבאה לידי ביטוי בשותפות כל השבטים באופן שווה במלחמה כולל שבט לוי, בהימצאותו של משה רבינו בתוכנו השקול כנגד כל ישראל, ובהשראתו מחזק ומאגד את הקשר בין כל השבטים והצדדים שבישראל, וכן בניהול המלחמה על ידי פנחס הכהן משבט לוי שכל עניינו להיות הנציג של כלל ישראל במקדש פנימה וכברכתם של הכהנים המברכים את העם כולו באהבה. ומקשרים אותנו ומחברים אותנו זה לזה.
זו הנקמה האמתית במדין. לאו דווקא הניצחון במלחמה, אלא התלכדותנו, אחדותנו, ומתוך כך גם נצחוננו. כאז כן היום. גם היום אוחזים אויבינו בשיטות שונות להכניענו – חלקם נלחמים בנו מ'בחוץ' וחלקם נלחמים בנו 'מבפנים' כשברצונם לפלג אותנו מבפנים, עד כדי סכסוכים קשים היכולים להוביל לשנאה בחברה הישראלית בין הכוחות השונים שבאומה. על כן נדע – מי עומד מולנו ומה מטרותיו, נתאחד ונאהב זה את זה על אף אי ההסכמות שבינינו, שהרי מחלוקת הדעות אסור לה להגיע למחלוקת בלבבות, ומתוך אחדותנו הפנימית באמת ננצח את כל מי שבא עלינו ובפרט את המדינים המודרניים! אמן!



פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines