יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » באהבה ובאמונה » יעקב מול עשו גליון 7, פרשת וישלח
moreshet.co.il
שדרות המאירי 2 קרית משה ירושלים   מספר פקס   02-6514820   מספר טלפון  02-6511906

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

יעקב מול עשו ( גיליון 7 פרשת וישלח , כללי )

"ויוותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו עד עלות השחר". דווקא על סף הכניסה לא"י מגיע המאבק בין עשו ליעקב לשיאו, ומשום כך ויירא יעקב מאד וייצר לו. מהי הכפילות?
הכלי ייקר משיב בשתי תשובות:
1. ויירא – פחד שמא הגזים ברפיסותו ובחנופתו לאחיו "וכל המחניף לרשע, סופו שנופל בידו" (סוטה מא), ומאידך ידע שזכויותיו יכריעו לטובתו, ואז ינכו מזכויותיו, ולכן וייצר לו על בזבוז משאביו הרוחניים לחינם.
2. ויירא – שמא יהרוג אותו עשו, וייצר לו – חשב בלבו: בוודאי אבי יצחק מת. כי הרי עשו בעצמו אמר: "יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב" (כז מא) ובשומעו כי עשו מגיע עם ארבע מאות איש, ודאי כוונתו להורגו. ומשום כך הצטער ביותר – וייצר לו.
ולפי ההבחנה בתירוץ השני ניתן להבין את השינוי בדבריו של יעקב, כאשר יעקב אומר ללבן "לולא אלקי אבי אלקי אברהם ופחד יצחק" הקפיד לא להזכיר שם ה' על אבא. וכשאלת מדרש תנחומא (תולדות ז) "והרי אין הקב"ה מניח את שמו אפילו על הצדיקים בחייהם" (רש"י שם) ואילו בפרשתנו לאחר שיבת המלאכים, "ויאמר יעקב אלקי אבי אברהם, ואלקי אבי יצחק, ה' האומר אלי שוב לארצך". כאן מניח את שם ה' על הצדיק יצחק.
כפי הנאמר בתשובה השנייה, כשראה שעשו בא להורגו הבין שאביו מת ואז יכול להניח שם ה' על הצדיק במותו.
והשינוי בין אלקים שהוא מידת הדין "אלקי אבי..." לבין "ה' האומר אלי..." שהוא מידת הרחמים, לגבי אבותיו שהיו שלמים בעיניו, יספיקו זכויותיהם לעמוד מול ה' אפילו במידת הדין. אבל על עצמו חשב כי חסר הוא, כאומרו "קטונתי מכל החסדים" ויזכה לחסד רק במידת הרחמים.
אם חשב יעקב שהמאבק עם עשו הוא מאבק אישי, משפחתי, פרטי - מגלה הוא כי לפניו מאבק לאומי ורוחני. כי נאבק הוא עם שרו של עשו. סמא-ל, שהוא נוטריקון לסַמא את האלוקות מבני אדם.
שרו של עשו הוא הכוח העליון הרוחני המפעיל את אומת עשו, הלוא היא אדום, וכל זה קורה בהגיעו לשערי א"י, כשמוקף הוא באחד עשר בניו ובתו, והוא שב לבנות את בניין עם ישראל ע"י השבטים.

חולשתו של יעקב באה לידי ביטוי בעוברו את נחל יבוק – לבדו בלילה, כאשר סכנות רבות לפניו. וכל זה על פכים קטנים כדברי חז"ל (חולין צא ע"א) "ויותר יעקב לבדו" - א"ר אלעזר, שנשתייר על פכים קטנים, מכאן לצדיקים, שחביב עליהם ממונם יותר מגופם, וכל כך למה? לפי שאין פושטים ידיהם בגזל.
אך הכלי יקר רואה במעשה זה נטייה לרכושנות יתר שבשביל פכים קטנים מוכן לסכן עצמו, ומנקודה זו יכול שרו של עשו המסמל את החומר, להיאבק עמו ולהחלישו. ואכן יעקב מתקן בהמשך הדרך, "ויבא יעקב שלם וייחן את פני העיר" (לג יח) משקיע מכספו לרווחת אחרים. והיחס לממון בא לידי ביטוי בהבדל בין דברי עשו (לג ט) "ויאמר עשו יש לי רב אחי, יהי לך אשר לך" לבין דברי יעקב שאומר "כי חנני אלקים וכי יש לי כל"...
מה הסיבה שעשו משתמש במילה רב, ויעקב במלה כל? "הרשעים אע"פ שיש להם כל כסף וזהב שבעולם, מכל מקום נראה להם שעדיין חסרים הם, ויש להם רב אבל לא צרכם. לכן אמר עשו יש לי רב אבל לא כל – כי עדיין חסרים המה. יש בידו מאה מנה מאתווה למאתיים. והצדיקים בהפך זה. כי אפילו אם יש מעט בידם הם מסתפקים בו ושמחים בחלקם, ובזה חיזק ותיקן את תכונתו הבסיסית לא להידרש למותרות כפי שהתפלל – ונתן לי לחם לאכול וכו' וכנאמר ודורשי ה' לא יחסרו כל טוב".



פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines