יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » שיחת השבוע » מה היה הבעש``ט עושה? גליון 9, פרשת וישלח
moreshet.co.il
E-mail: chabad@chabad.org.il  ת''ד 14 כפר חב''ד 72915   מספר פקס   9606169-03   מספר טלפון  9607588-03

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

מה היה הבעש"ט עושה? ( /הרב מנחם ברודגיליון 9 פרשת וישלח י``ג כסלו, תשס``ודבר העורך )

לו היה הבעש"ט חי בימינו, היה עושה בדיוק את מה שעשה בימיו: הוא היה מרעיף אהבה על היהודים הפשוטים, ה'תינוקות שנשבו', ומפיח רוח-חיים רעננה בלב שומרי התורה והמצוות
לו היה רבי ישראל בעל-שם-טוב חי בימינו, מה היה עושה? קל להשיב על השאלה הזאת, משום שיש קווי-דמיון רבים בין ימיו לימינו אלה. בימיו שרר קיטוב חריף בין חלקי העם. מצד אחד עמדו תלמידי-חכמים ולומדי תורה, ומהצד השני המוני יהודים פשוטים שנתרחקו מחיי יהדות. הייתה מתיחות גדולה בין הקבוצות, וכמעט לא היה ביניהן שיג-ושיח. נשמע מוכר?
ציבור שומרי התורה והמצוות, בדורו של הבעש"ט, אף ששקד על לימוד התורה, לקה בבעיה של יובש רוחני. היו חסרות לו השמחה, ההתלהבות, הדבקות שאליה מגיעים על-ידי תפילה. במובן זה הביא הבעש"ט לשומרי התורה והמצוות בשורה רוחנית בעלת חשיבות לא-פחותה מזו שהביא ליהודים הפשוטים – הוא גילה להם את האור הפנימי של התורה, את פנימיות התורה. האם תופעה זו של יובש רוחני, שגרה ועבודת ה' כמצוות אנשים מלומדה אינה מצויה בתוכנו בימים האלה?
הבעש"ט כאן
לו היה הבעש"ט חי בימינו, היה עושה בדיוק את מה שעשה בימיו. הוא היה מרעיף אהבה על היהודים הפשוטים, ה'תינוקות שנשבו', שנתרחקו משום-מה מאורה של היהדות. הוא היה מקרבם אליו, מגלה להם שגם הם יכולים להיות קרובים אל ה' ותורתו, ומעורר את הנקודה היהודית הפנימית הטמונה בהם.
ליהודים שומרי התורה והמצוות, שתורתם ומצוותיהם נעשו שגרה יום-יומית נטולת חיות, היה הבעש"ט מביא את אור החסידות, שהייתה מפיחה בהם רוח-חיים חדשה. הם היו מתמלאים שמחה, חיות, התלהבות. פתאום היו חשים את האושר שבעבודת ה'. כל תפילה, כל שורה בתורה וכל מצווה, היו מקבלות טעם חדש ורענן.
אלא שכל זה אינו שאלות היפותטיות וניסיון לשער מה היה עושה הבעש"ט אילו היה חי עמנו. הבעש"ט אכן עושה זאת כאן ועכשיו, שכן אור החסידות שגילה מאיר עלינו בכל עוצמתו, ולא נותר לנו אלא לפתוח את הספרים ולשאוב מלוא חופניים מהמעיינות הזכים.
יתרה מזו: בימינו אנו נהנים לא רק מאורו של הבעש"ט, אלא גם מאורם של תלמידיו וממלאי-מקומו. תורת החסידות נתגלתה בממדים עצומים בדורות שלאחר מכן, הוסברה והורחבה, וכיום היא נגישה לכל אחד ואחת. אם בימי הבעש"ט היה האדם נדרש בכל-זאת להיות בעל ידע תורני ורמה רוחנית נאותה כדי לקלוט את אור החסידות, מכיוון שרעיונות החסידות שגילה הבעש"ט היו מתומצתים ונקודתיים – בימינו החסידות מוגשת לכול, במאות ספרים, בכל הרמות.
חג לכולנו
רבי שניאור-זלמן מלאדי, בעל התניא והשולחן-ערוך, מסר את נפשו כדי לגלות את אור החסידות. כאשר שוחרר ממאסרו אמר שישב בכלא חמישים ושלושה ימים כנגד נג פרקי ספר התניא שכתב. הוא ידע שיהיו קטרוגים, בעולמות העליונים ובתחתונים, על גילוי אור גדול כל-כך, ובכל-זאת מסר את נפשו, מכיוון שידע עד כמה האור הזה חיוני בעבורנו. בזכות מסירות-נפשו קיבלנו את המתנה המופלאה של אור החסידות.
חג-הגאולה י"ט בכסלו אינו חגו של בעל התניא בלבד, אלא זה חג לכל יהודי שנהנה מאורה של החסידות. בזכות היום הזה הוסרו המגבלות שעיכבו את התפשטותה של החסידות, והיא הגיעה לכל תפוצות ישראל ונעשתה חלק בלתי-נפרד מעולמו הרוחני של כל יהודי. על-כן הבה נשמח ביום הזה, נודה לה' על טובו, ונאחל איש לרעהו כמנהג חסידים:
"חג שמח! לשנה טובה בלימוד החסידות ובדרכי החסידות תיכתבו ותיחתמו!"




פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines